سفارش تبلیغ
صبا ویژن
تفکّر مایه زندگانی دل بیناست . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]

هیئت آستان مقدس امامزاده عبد الله بن موسی الکاظم شهربافق


برگرفته از سایت تبیان

رابطه معنویت و برکت

آنگاه که در سایه سار معنویت و تقوا، برکات معنوی بر مردم باریدن گیرد، برکت‏های مادی نیز کم کم رخ می‏نمایند و در این گونه موارد ظاهر می‏شوند:

1. فزونی در نان و غذا: رسول خدا صلی‏الله‏علیه‏و‏آله می‏فرماید: «گرده‏ها و قرص‏های نان خود را کوچک بگیرید؛ زیرا با هر قرص کوچک نانی، برکت وجود دارد.»

2. برکت در مال: با بخشش و انفاق مال، برکت مال فزونی می‏یابد و علی علیه‏السلام هم در اهمیت این امر می‏فرماید: «برکة المال فی الصدقه.»

3. فرزند صالح: داشتن فرزندان صالح، از مظاهر خیر و برکت است. امام باقر علیه‏السلام درباره خیرآوری فرزند می‏گوید: «هیچ فرزندی بر عبدالمطلب هدیه نشد که برکتش از علی علیه‏السلام بیشتر باشد؛ مگر پیامبر خدا صلی‏الله‏علیه‏و‏آله.»

رسول گرامی اسلام در هشداری می‏فرماید:

هرگاه خداوند بر امتی خشمگین شود و آنگاه بر آنان عذاب نازل نگرداند؛ نرخ‏های آنان را بالا می‏برد، عمرهای آنها را کوتاه می‏کند، تجارت‏شان را به سود نمی‏رساند، میوه‏های درختانشان را سالم و بی‏آفت نمی‏کند، چشمه‏ها و نهرهای آن‏ها را پر آب نمی‏گرداند و باران را از آنان دریغ می‏دارد.

این برکت‏ها در سایه عبادت و حق‏گرایی و وظیفه‏شناسی تداوم می‏یابد. دعا و ارتباط با خداوند، برکت‏های زندگی را زیاد می‏کند. احترام به بزرگترها نیز در افزایش رزق و روزی تأثیرگذار است. در برخی روایت‏ها آمده است: «در سه چیز برکت وجود دارد: معامله مدت دار، قرض به هم دادن و مخلوط کردن گندم و جو برای مصرف خانه، نه برای فروش.»

 

عوامل برکت‏زا

برکت؛ به معنای فزونی، بسیاری، خجستگی، یمن، نیک‏بختی و سعادت است.

نظام طبیعت و عالم هستی را نظام علت و معلول و عالم سبب و مسبب دانسته‏اند. در پیدایش و استمرار برکت، نیت‏ها و کردار آدمی نقش به سزایی دارد.

خداوند متعال در قرآن به زیبایی به این اصل اشاره می‏کند که:

«وَ لَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَى آمَنُواْ وَاتَّقَواْ لَفَتَحْنَا عَلَیْهِم بَرَکَاتٍ مِّنَ السَّمَاء وَالأَرْضِ» (اعراف،‌96)؛‌ و اگر مردم شهرها ایمان آورده و به تقوا گراییده بودند، قطعاً برکاتی از آسمان و زمین بر ایشان می‏گشودیم.

علامه طبرسی در تفسیر این آیه می‏نویسد:

خداوند می‏فرماید: از شرک و گناهان بپرهیزید تا ما درهای برکات و خیرات تکامل‏بخش را، از آسمان به وسیله آمدن باران و از زمین به خاطر روییدن گیاهان و به ‏وجود آمدن میوه‏ها نازل گردانیم. همان گونه که حضرت نوح علیه‏السلام به امت خویش وعده داد و گفت: «یُرْسِلِ السَّماءَ عَلَیْکُمْ مِدْرارًا» (نوح: 11) البته برکات آسمان به «دعا» و برکات زمین به «آسان انجام شدن حوائج و نیازمندی» هم تفسیر شده است.

اگر اعمال بندگان بر اساس معیارهای الهی شکل گیرد، رضایت خداوند را به همراه خواهد داشت و برکت‏های بی‏پایان الهی نصیب‏شان خواهد شد.

علامه طبرسی در تفسیر خود می‏نویسد:

خداوند می‏فرماید: از شرک و گناهان بپرهیزید تا ما درهای برکات و خیرات تکامل‏بخش را، از آسمان به وسیله آمدن باران و از زمین به خاطر روییدن گیاهان و به ‏وجود آمدن میوه‏ها نازل گردانیم.

امام رضا علیه‏السلام می‏فرماید:

خداوند متعال به یکی از پیامبران وحی فرستاد که: «هرگاه من اطاعت شوم، راضی می‏گردم و آن‏گاه که رضایت داشتم، برکت می‏دهم و برکت من هم بی‏پایان است.»

گفتنی است در سایه اجرای عدالت، جامعه به کمال معنوی می‏رسد و در این صورت، عنایت الهی شامل حال آنان می‏گردد و پس از آن، بارش برکات را شاهد خواهیم بود، چنان که حضرت علی علیه‏السلام به این مهم اشاره می‏کند که: «بِالعَدْلِ تَتَضاعَفُ الْبَرَکاتُ؛ به سبب عدل، برکات چند برابر می‏شود.»

از این سخنان بر می‏آید که در برکت، جنبه الهی و معنوی هم بسیار تأثیرگذار است و این به فزونی، تعالی و ماندگاری نعمت کمک می‏کند و در نهایت، انسان را به سلامت دنیوی و سعادت اخروی نزدیک می‏سازد.

 

عوامل برکت‏زدا

گناهان و نافرمانی‏ها، موجب سلب برکت در مال و عمر و زندگی است. در آیه‏ای آمده است: « وَلَکِن کَذَّبُواْ فَأَخَذْنَاهُم بِمَا کَانُواْ یَکْسِبُونَ» (اعراف: 96)؛ «آنان، یعنی قوم هود، صالح، شعیب، نوح و لوط آیات الهی و پیامبران را تکذیب کردند و ما هم آنها را به کیفر اعمال زشت خویش رساندیم.»

در بیان این آیه مرحوم طبرسی می‏نویسد:

آنان مردمی بودند که مرتکب گناه شدند و پیامبران را تکذیب کردند، خداوند هم درهای برکت آسمانی خود را به روی آنان بست و به خاطر کردار بدشان آنان را گرفتار تنگدستی و مجازات کرد.

ترک نماز، از عوامل برکت زداست. حضرت زهرا علیهاالسلام درباره رخت بربستن برکت از عمر و مال انسان بی‏نماز می‏فرماید: «... یَرْفَعُ الله‏ُ الْبَرَکَةَ مِنْ عُمْرِهِ وَ یَرْفَعُ الله‏ُ الْبَرَکَةَ مِنْ رِزْقِه.»

هرگاه کم فروشی در میان مردم رواج یابد، خداوند آنان را به خشکسالی و قحطی دچار می‏سازد، چنان که حضرت علی علیه‏السلام درباره زیان‏های کم فروشی می‏فرماید: «اذا طُفِفَتِ الْمِکْیالُ، اَخَذَهُمُ الله‏ُ بِالسَّنینَ وَ النَّقْصِ.»

همچنین در صورت عدم پرداخت زکات مردم دچار خشکسالی می‌شوند. حضرت امیرالمومنین علیه‏السلام می‌فرماید: «اذا مَنَعوُ الزَّکاةَ، مَنَعَتِ الاْرَضُ بَرَکاتِها مِنَ الزَّرْعِ و الثِّمارِ وَالْمَعادِنِ»؛‌ هرگاه که مردم زکات خود را نپردازند، زمین برکت خود را از زراعت و میوه‏ها و معدن‏ها دریغ می‏دارد.

هرگاه کم فروشی در میان مردم رواج یابد، خداوند آنان را به خشکسالی و قحطی دچار می‏سازد، چنان که حضرت علی علیه‏السلام درباره زیان‏های کم فروشی می‏فرماید: «اذا طُفِفَتِ الْمِکْیالُ، اَخَذَهُمُ الله‏ُ بِالسَّنینَ وَ النَّقْصِ.»

اسباب برکت‏زدا در روایت‏ها

ترک امر به معروف و نهی از منکر، عامل دیگر از بین رفتن برکت است، همان گونه که پیامبر گرامی اسلام صلی‏الله‏علیه‏و‏آله می‏فرماید:

تا زمانی که مردم امر به معروف و نهی از منکر کنند و بر کارهای خیر به یکدیگر یاری رسانند، نعمت‏ها و خیرات از آنها رخت برنمی‏بندد، اما اگر این دو را ترک کنند، برکات از آنها گرفته خواهد شد.

همچنین از دیدگاه امام علی علیه‏السلام خیانت، یکی دیگر از عوامل برکت زداست و ایشان می‏فرماید: «اذا ظهرتْ الخِیاناتُ، ارتفعتْ البرکاتُ؛ زمانی که خیانت‏ها آشکار شود، برکات از بین خواهد رفت.» در حقیقت، گناهان اخلاقی و اقتصادی و اجتماعی، فاجعه‏های دردناک و هستی‏سوز جامعه بشری هستند که باعث خشم خداوند می‏شوند. رسول گرامی اسلام در هشداری می‏فرماید:

هرگاه خداوند بر امتی خشمگین شود و آنگاه بر آنان عذاب نازل نگرداند؛ نرخ‏های آنان را بالا می‏برد، عمرهای آنها را کوتاه می‏کند، تجارت‏شان را به سود نمی‏رساند، میوه‏های درختانشان را سالم و بی‏آفت نمی‏کند، چشمه‏ها و نهرهای آن‏ها را پر آب نمی‏گرداند و باران را از آنان دریغ می‏دارد.

رباخواری، رشوه‌خواری و دیگر درآمدهای نامشروع عامل دیگر برکت‏زدایی شمرده می‏شود، چنان که امام موسی بن جعفر علیهما‏السلام می‏فرماید: «به درستی که حرام برکت ندارد و اگر هم نشو و نمای ظاهری داشته باشد، برکتی در آن نیست.»

نکته مهم این است که شرط دستیابی به برکت‏های آسمانی و زمینی، داشتن ایمان و تقوای بالاست و در پرتو تقرب الهی و اطاعت و فرمان برداری از تعالیم انسان‌ساز اسلامی و دوری از کجروی‏ها و سرکشی‏ها است که خداوند خیرات و برکات خویش را به بندگان هدیه می‏کند.



پایگاه خبری هیات ::: یکشنبه 87/4/9::: ساعت 8:56 صبح


>> بازدیدهای وبلاگ <<
بازدید امروز: 23
بازدید دیروز: 56
کل بازدید :257121
 
 > >>اوقات شرعی <<
 
>> درباره خودم<<
پایگاه خبری هیات
این سید جلیل زآل پیمبر است نوردو دیده موسی بن جعفر است وبلاگ خبری و فرهنگی و مذهبی هیئت عزاداران آستان مقدس امامزاده عبد الله بن موسی الکاظم (ع) شهرستان بافق امامزاده عبدالله از فرزندان بزگوار امام موسی کاظم (ع) می باشند ایشان در روز 12 ربیع الاول سال 142 ه.ق در مدینه بدنیا آمدند و در چهارم ماه رجب تنها بعد از128 روز از شهادت حضرت علی بن موسی الرضا (ع) به دست عوامل عباسیان به شهادت رسیدند و مدفن ایشان در مرکز شهرستان بافق در استان یزد واقع گردیده است. و لذا به دلیل عرض ارادت به ساحت این امامزاده واجب التعظیم هیئت عزاداران آستان مقدس حضرت امامزاده عبدالله (ع) بافق در سال 1375 راه اندازی گردید تماس با هیئت عزاداران آستان مقدس: سامانه پیام کوتاه :30008996 آدرس:استان یزد-شهرستان بافق
 
 
>>لینک دوستان<<
.: شهر عشق :.
گروه اینترنتی جرقه داتکو
نهِ/ دی/ هشتاد و هشت
شیعه مذهب برتر
حسام بافق
بافق فردا
شکرآباد
محسن بافق
آهن شهر بافق
مبارکه بافق
پایگاه خبری سنگ آهن
درعصرمن بافق
روستای سنجدک بافق
هیئت قاسم بن الحسن بافق
منتظر بافقی
راه امام
انجمن وبلاگ نویسان بافق
هیئت جوانان بافق
اداره تعاون بافق
دیدبان بافق
قلم توتم من است
تعمیرات لکوموتیو بافق
ولیعصر قلعه بافق
وبلاگ عباس یزدانی
معلم کلاس پنجم-الف
بافق آباد
بافقیران
حواشی دبیرستان شاهدشهید رجایی بافق
وحدت بافق
آفتاب بافق
سراج
امید بافق
مسجد ولیعصر قلعه بافق
علی بافق
فناوری ورایانه امروز
بافق به روایت تصویر
عادل در بافق
هفت امامزاده
مشق پرواز
نظری بافق
روابط عمومی دانشگاه آزاد بافق
انجمن جوانان بافق
امامزاده حیدر بهبهان
دفتر حضرت آیت الله خامنه ای
حجت السلام شهاب مرادی
یوسف گم گشته
ققنوس بافق
آزاد
یا لثارات الحسین
هیئت امامزاده عبد الله بافق
آستان امامزاده محمد عابد اراک
اخبار بافق
حسین بن موسی الکاظم طبس
نشانی دیگر وبلاگ
آهستان
آستان مقدس پیر بفروئیه میبد
اوقاف استان یزد
سایت رسمی شهرستان بافق
خبرنگار محبوب کامران نجف زاده
سازمان اوقاف و امور خیریه
پایگاه خبری داور
امامزاده آقا علی عباس
امامزاده هلال بن علی
سایت امامزاده محمود (ع )خوانسار
آستان قدس رضوی
پایگاه اطلاع رسانى حضرت معصومه
صدا و سیما
یزد فردا
ریاست جمهوری
پایگاه استاد حسین انصاریان
آستان مقدس حضرت عبدالعظیم (ع)
آستان صالح ابن موسی الکاظم
هیئت رزمندگان شمیرانات
سایت مذهبی صافات
دانشگاه آزاد اسلامی بافق
شرکت سنگ آهن ایران - بافق
هفته نامه افق کویر بافق
حسن ابراهیمی
شهید آوینی
فرهنگسرای مجازی بافق
بیت الرضا بافق
بسوی ظهور
معرفی امامزادگان وبقاع متبرکه
سایت امامزاده جعفر یزد
چراغ دستی
مسجد قبا بافق
استاد دانشمند
علمی - فرهنگی - آموزشی- مذهبی
هیدت دانشجوئی عشاق المهدی
ایران من
هنر بافق
هلال احمر بافق
ریگ نوردی بافق
شهرداری بافق
فرمانداری بافق
هواشناسی بافق
اوقات شرعی بافق
دیدنی های بافق
شرکت ذوب روی بافق
کلام نور
فتوبلاگ پیام های آسمانی
 
>>لوگوی دوستان<<
 
 
>>اشتراک در خبرنامه<<
 
 
>>طراح قالب<<